In Sydhavnen (Zuidhaven), een wijk van Kopenhagen, staat een school die grensverleggend en uniek is. De architectuur weerspiegelt de visie van de school: een verbindende factor vormen tussen de stad, de haven en de gemeenschap.
Een ontmoetingsplek voor de hele gemeenschap
JJW Arkitekter, het architectenbureau dat tekende voor het ontwerp van het schoolgebouw, had een duidelijk doel voor ogen. Het moest niet alleen een leerplek, maar vooral een ontmoetingsplek worden die openstond voor de hele stadsgemeenschap en de haven. Het uitgangspunt was: het creëren van een fysieke verbinding met de stad die de interactie tussen studenten, hun familie en het brede publiek moest stimuleren. En dat is gelukt.
Op de eerste en de tweede verdieping zijn plekken gemaakt die ruimte bieden aan praktijkklassen, muzieklokalen en eetruimtes en die ook toegankelijk zijn voor het publiek. Een grote buitentrap nodigt uit om elkaar te ontmoeten en legt de fysieke verbinding met de haven die fungeert als extra buitenlokaal. De ruimte op de daken is benut voor de aanleg van speelterreinen waar iedereen zich sportief en recreatief kan uitleven.
Projectarchiect Lars Lindeberg licht zijn visie toe: “Net als de stad zelf herbergt het gebouw een gelaagde verscheidenheid aan publieke, semipublieke en private ruimtes met overlappende functies in verschillende hoogtes en afmetingen. Die diversiteit speelt in op de behoeften van de verschillende leeftijdsgroepen in de school en voorziet in ruimtes voor bijeenkomsten, klassikaal onderwijs, groepstaken en individuele activiteiten.”